Tvorba webů jako odborné řemeslo

divider Created with Sketch.

Tvorba webů už je tu s námi hodně dlouho, nicméně vývoj se oproti počátkům posunul úplně někam jinam, zcela na jiný level. Zatímco dříve pro vytvoření webu zpravidla stačil programátor a grafik, dnes už je situace z odborného pohledu dost jiná.

Z tvorby webů se stalo odborné řemeslo, které zahrnuje nemálo samostatných odborných částí. A každá z nich vyžaduje roky praxe. Celé to poskládat dohromady není jen tak.

Potřebuji vytvořit web!

Mnoho lidí si tvorbu webu představuje hodně jednoduše – udělat grafický návrh a ten pak nahrát na internet na hosting. Aby byl výsledek smysluplný a pro klienta dobře fungoval, je ale potřeba přístupu podstatně složitějšího.

Před samotnou tvorbou je potřeba stanovit cíle projektu a shodnout se v tom, co má web klientovi přinést. Na základě toho navrhnout vhodné řešení. Osobně používám vstupní brief, který slouží k pochopení těchto základů.

Abychom celý projekt vzali za správný konec, je klíčové poznat byznys klienta a jeho zákazníky. Skvělým začátkem i pro samotné klienty může být přečtení knihy Web ostrý jako břitva od Honzy Řezáče, kde je celý proces dobře popsán.

Tvoříme web jako designéři

Tvorba webu zahrnuje klasické designérské fáze. Mezi ty patří například uživatelský výzkum, pomocí kterého zjistíme, kdo jsou budoucí zákazníci produktu a jaký jejich konkrétní problém náš produkt řeší.

Po poznání byznysu klienta i zákazníků zpravidla vypracujeme analýzu klíčových slov, abychom zjistili jak lidé na internetu téma hledají a zároveň zajistili, že nás tito lidé najdou. To vše ve spolupráci s SEO analytiky, kteří zajistí správnou přípravu z pohledu SEO.

Přípravná část může obsahovat různé workshopy, dotazníky, výzkumy. Vše závisí na projektu. Po přípravné části následuje tvorba prototypů, odborná tvorba textů, návrh grafiky. Ideální je vše průběžně testovat s cílovými zákazníky, co nejčastěji.

Pro následnou správu webu je důležitý výběr vhodného redakčního systému a vytvoření webu na platformě, která bude dlouhodobě udržitelná. Programování na míru jednodušších webů se dnes už téměř nikdy nevyplatí.

Finální web nakonec podrobíme uživatelskému testování se zákazníky, abychom zjistili jak finální produkt funguje a mohli ho dál optimalizovat. Při spuštění webu je potřeba ohlídat řadu technických a SEO parametrů, zde nám nejlépe pomůže checklist. Tato další odborná část nám zajistí, že se například web nepropadne ve vyhledavačích, nebo se bude rychle načítat pro návštěvníky.

Ukázka designérského procesu tvorby webu

Odborně připravený web = investice

Pokud to s webem myslíte vážně, nechtějte nejlevnější řešení, vyhledejte odborníka, který má s weby odborné zkušenosti a připraví vám řešení, které vám bude dobře plnit váš cíl. Nejčastěji je to přivádění nových zákazníků pro vaše podnikání.

Příkladem může být web TEISS pro mého klienta, který pár měsíců po spuštění webu řešil velké množství zakázek. Investice do webu se mu tak velmi rychle vrátila.